نرم افزار بهای تمام شده و کاربرد آن در حسابداری مدیریت

فرآیند شناسایی، اندازه گیری، تجزیه و تحلیل، تفسیر و ارائه گزارش های مدیریتی و نمودارها به مدیران از وظایف حسابداری مدیریتی است که با هدف استفاده داخل سازمان تهیه می شود. نرم افزار بهای تمام شده در ارائه گزارش های در لحظه و دقیق از هزینه های ساخت محصول و خدمات کاربرد دارد.

حسابداران مدیریت طیف گسترده ای از مهارت های فنی و تکنیک های تجزیه و تحلیل برای ایجاد صورت های مالی دقیق، پیش بینی هزینه های آتی و شناسایی فرصت های صرفه جویی در هزینه ها می باشد. داشتن نرم افزار بهای تمام شده مانند نرم افزار بهای تمام شده راهیار می تواند اطلاعات مورد نیاز حسابداری مدیریت را در زمان کوتاه به همراه انواع گزارش متنوع مدیریتی تهیه و در اختیار تصمیم گیران سازمان قرار دهد.

نرم افزار بهای تمام شده و کاربرد آن در حسابداری مدیریت

حسابداران مدیریت طیف گسترده ای از مهارت های فنی و تکنیک های تجزیه و تحلیل برای ایجاد صورت های مالی دقیق، پیش بینی هزینه های آتی و شناسایی فرصت های صرفه جویی در هزینه ها استفاده می کنند. آنها با استفاده از شاخص های کلیدی عملکرد به عنوان معیار، بررسی های مالی عمیقی را در هر جنبه از عملیات شرکت خود، از هزینه های کالاهای فروخته شده تا ارزش فعلی خالص آن، انجام می دهند.

افراد در این نقش ممکن است وظایف کاری زیر را بر عهده بگیرند:
• تجزیه و تحلیل بهای تمام شده محصولات یا خدمات
• ارزیابی و مدیریت ریسک های مالی
• مدل سازی و پیش بینی جریان های نقدی
• مشاوره به رهبران کسب و کار در مورد ادغام و تملک
• تدوین استراتژی های مالی مبتنی بر شواهد
• انجام تجزیه و تحلیل هزینه و حاشیه سود

نرم افزار بهای تمام شده

برای تهیه و ارائه گزارش های دقیق که بتوانیم ارزیابی مناسب از وضع موجود سازمان داشته باشیم تا استراتژی مناسبی برای آینده کسب و کار خود انتخاب کنیم نیاز به محاسبه قیمت تمام شده کالای ساخته شده یا خدمات ارائه شده ضروری به نظر می رسد و داشتن نرم افزار بهای تمام شده مانند نرم افزار بهای تمام شده راهیار می تواند اطلاعات مورد نیاز حسابداری مدیریت را در زمان کوتاه به همراه انواع گزارش متنوع مدیریتی تهیه و در اختیار تصمیم گیران سازمان قرار دهد.  

بهای تمام شده

بهای تمام شده یا هزینه های ساخت، هزینه هایی هستند که واحد تولیدی برای تولید یک محصول متحمل می شود. این هزینه ها شامل هزینه های مواد مستقیم، دستمزد مستقیم و سربار ساخت می باشند. یک واحد تجاری این هزینه ها را در طول فرآیند تولید متحمل می شود.
هزینه ها منعکس کننده تمام هزینه های مرتبط با شرکتی است که کسب و کار خود را انجام می دهد در حالی که هزینه های تولید تنها هزینه های لازم برای ساخت محصول را نشان می دهد. هر دوی این ارقام برای ارزیابی کل هزینه های عملیاتی یک تجارت تولیدی استفاده می شود. درآمدی که یک شرکت ایجاد می کند باید از کل هزینه بیشتر باشد تا شرکت سودآور باشد.

حسابداری مدیریت

فرآیند شناسایی، اندازه گیری، تجزیه و تحلیل، تفسیر و ارائه گزارش های مدیریتی و نمودارها به مدیران از وظائف حسابداری مدیریت است.
حسابداری مدیریت بر تمام حسابداری با هدف اطلاع رسانی مدیریت در مورد معیارهای عملیاتی تجاری تمرکز دارد. از اطلاعات مربوط به هزینه های محصولات یا خدمات خریداری شده توسط شرکت استفاده می کند. بودجه اغلب برای تعیین کمیت تصمیمات اتخاذ شده در برنامه ریزی عملیاتی استفاده می شود. حسابداران مدیریت از گزارش های عملکرد برای محاسبه انحراف بین نتایج واقعی با بودجه استفاده می کنند.

حسابداری مدیریت

تفاوت اصلی بین حسابداری مدیریت و حسابداری مالی این است که حسابداری مالی جمع آوری داده های حسابداری برای تهیه صورت های مالی برای استفاده کنندگان داخل و خارج از سازمان است، در حالی که حسابداری مدیریت تجزیه و تحلیل اطلاعات که بخش عمده آن اقلام تشکیل شده در بهای تمام شده را شامل می شود را برای اهداف داخل شرکت تهیه می شود و در صورت برخورداری از نرم افزار بهای تمام شده می توان گزارش های در لحظه و دقیقی از هزینه های ساخت محصول و خدمات داشته باشیم.

حسابداری مدیریت چیست و چه وظایفی بر عهده دارد؟

حسابداری مدیریت فرآیند تهیه گزارش هایی در مورد عملیات تجاری است که به مدیران در تصمیم گیری های کوتاه مدت و بلند مدت کمک می کند. این به کسب و کار کمک می کند تا با شناسایی، اندازه گیری، تجزیه و تحلیل، تفسیر و انتقال اطلاعات به مدیران، اهداف خود را دنبال کند.

حسابداری مدیریت

وظایف اصلی حسابداری مدیریت عبارتند از:

  1. کمک به پیش بینی آینده
    پیش‌بینی به تصمیم‌گیری کمک می‌کند و به سؤالاتی مانند: آیا یک شرکت باید روی تجهیزات سرمایه‌گذاری بیشتری کند؟ آیا باید به بازارها و مناطق دیگر تمرکز شود؟ آیا باید در سرمایه گذاری و اهداف شرکت تجدید نظر کرد؟
    حسابداری مدیریت سوالات و مسائل کسب و کار در تجارت را پیش بینی می کند.
  2. کمک به تصمیم گیری های استراتژیک
    بینش حسابداری مدیریت در مورد هزینه و در دسترس بودن تولید، عوامل تعیین کننده در انتخاب خرید هستند. داده های حسابداری مدیریتی به تصمیم گیری در سطح عملیاتی و استراتژیک قدرت می بخشد.
  3. پیش بینی جریان های نقدی
    برآورد جریان های نقدی و تأثیر جریان های نقدی بر تجارت ضروری است. در نظر گرفتن هزینه هایی که شرکت ها در آینده متحمل خواهند شد و درآمد آن از کجا تامین می شود، می تواند به یک کسب و کار کمک کند تا حرکت های بعدی خود را انجام دهد. حسابداری مدیریت شامل ایجاد بودجه و نمودارهایی است که مدیر برای تصمیم گیری در مورد نحوه تخصیص پول و منابع برای ایجاد رشد درآمد پیش بینی شده استفاده می کند.
  4. کمک به درک تغییرات عملکرد
    اختلاف عملکرد در کسب و کار، انحرافات بین آنچه پیش‌بینی شده بود و آنچه به دست آمده است. با استفاده از تکنیک های تحلیلی، حسابداری مدیریت به مدیریت کمک می کند تا انحراف های مثبت و مدیریت انحراف های منفی را مشاهده کند و برنامه های اصلاحی ارائه کند.
  5. تجزیه و تحلیل نرخ بازده
    دانستن نرخ بازده (ROR) برای دانستن قبل از شروع پروژه ای که نیاز به سرمایه گذاری زیادی دارد ضروری است. نرخ بازده (Rate of Return) نشان‌دهنده سود یا ضرر خالص یک سرمایه‌گذاری در طی دوره معینی از زمان است. سوالات حیاتی که می توان از طریق حسابداری مدیریت به آنها پاسخ داد عبارتند از. در صورت ارائه دو فرصت سرمایه گذاری، چگونه یک کسب و کار سودآورتری را انتخاب کرد؟ چند سال دیگر یک شرکت در یک پروژه شکست می خورد؟ و جریان های نقدی تخمین زده می شود.
نرم افزار بهای تمام شده

نقش نرم افزار بهای تمام شده در حسابداری مدیریت چیست؟

نرم افزار بهای تمام شده کالای ساخته شده این امکان را مهیا می کند تا حسابداران مدیریت بتوانند اطلاعات ساخت را به‌صورت کامل از نرم افزار تهیه کنند و با توجه به اطلاعات و گزارش هایی که از این نرم افزار تهیه می کنند به ارزیابی و تجزیه و تحلیل واحد تجاری بپردازند و نتایج را برای رهبران سازمان در قالب گزارش های مدیریتی تهیه کنند.

بخشی از امکانات بهای تمام شده راهیار محصول گروه نرم افزاری سپینا عبارت است از:

  • حسابداری بهای تمام شده راهیار برای تعیین هزینه ساخت محصولات به تفکیک مواد، دستمزد و سربار مورد استفاده قرار می گیرد.
  • محاسبات بهای تمام شده راهیار را می توان به صورت ماهانه و برای دوره های واقعی و استاندارد انجام داد.
  • حسابداری بهای تمام شده راهیار برای کنترل هزینه های تولید مورد استفاده قرار می گیرد و می توان وضعیت واقعی هزینه های تولید سازمان را شناسایی کرد.
  • حسابداری بهای تمام شده راهیار تجزیه و تحلیل درستی از اقلام ساخت تولید را ارائه می دهد.
  • با كمک حسابداری بهای تمام شده راهیار و تجزیه و تحلیل هزینه های تولید، مدیران می توانند برآورد دقیق تری در تعیین مبلغ فروش محصولات داشته باشند.
  • با كمک حسابداری بهای تمام شده راهیار بودجه و برنامه ریزی را می توان انجام داد.
  • در سازمان می توان از حسابداری هزینه به‌عنوان یک عنصر خوب برای تعیین هزینه تولید استفاده کرد، به این معنی که هزینه مواد مستقیم، کار مستقیم و هزینه های مستقیم و داده ها یا اطلاعات حسابداری هزینه می تواند برای بودجه‌بندی و برنامه ریزی برای مدیران ارشد مفید باشد.
  • این اطلاعات در مورد تعیین هزینه برای کنترل هزینه و تصمیم گیری استفاده شوند.
  • با نرم افزار بهای تمام شده راهیار می توان قیمت محصول را با روشی دقیق تر به روشی علمی تعیین کرد.
  • سود محاسبه شده توسط این روش بیانگر نتیجه فعالیتهای تولیدی است.
  • اطلاعات کامل و صحیح در مورد هزینه، هزینه واحد، عناصر مختلف هزینه و محصول در حسابداری هزینه در دسترس قرار می گیرد.
  • محاسبه‌ی بهای تمام شده به‌روش استاندارد و واقعیت با قابلیت مقایسه ای تهیه می شود.
  • معرفی ماهیت هزینه‌ها، رفتار هزینه‌ها و مبلغ بودجه‌ شده هریک از معین‌‌های هزینه در هریک از مراکز هزینه‌
  • تعریف استانداد مصرف مواد (BOM) برای محصولات و نیمه ساخته ها با فرمول های متفاوت
  • محاسبات جداگانه تسهیم هزینه، معادل آحاد مقداری تولید، محاسبه‌ی بهای تمام شده‌ی کالا و نیمه ساخته ها
  • قابلیت محاسبه ویژگی ها بهای تمام شده از قبیل محصولات مشترک و فرعی، گروه محصولات، دوباره كاری ها و …
  • امكان محاسبه‌ی هزینه بهای تمام شده خدمات برون‌سپاری شده تولید (پیمانکاری)
نرم افزار بهای تمام شده راهیار
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *