مزایای بهترین سیستم یكپارچه (ERP)

ERP، یک سیستم نرم افزاری‌ست که می‌تواند به شما کمک کند، کل کسب و کار خود را اداره کنید. زیرا از اتوماسیون و فرآیندهای مالی، منابع انسانی، تولید، زنجیره تامین، خدمات، تدارکات و موارد دیگر پشتیبانی می‌کند.

ERP، مخفف عبارت Enterprise Resource Planning به معنای برنامه ریزی منابع سازمانی (ERP) است که شامل تمام فرآیندهای اصلی لازم برای اداره یک شرکت میباشد. یک سیستم ERP،  به عنوان “سیستم عصبی مرکزی یک سازمان” نامیده می‌شود. زیرا اتوماسیون، یکپارچگی و اطلاعات ضروری را برای مدیریت کارآمد تمام عملیات روزانه کسب و کار فراهم می‌آورد. بیشتر داده‌های یک شرکت در سیستم ERP قرار دارد و یک منبع مرکزی داده برای شرکت می‌باشد.


https://news.lsp-polibatam.id/wp-content/uploads/2023/11/Top-ERP-Systems.jpeg

 

شش مزیت ERP

سیستم ERP خوب، مزایای زیادی دارد که بسته به نحوه استفاده از سیستم می‌تواند متفاوت باشد. با این حال، تمام راه حل‌های ERP مدرن، شش مزیت کلیدی زیر را ارائه می دهند:

  1. بهره‌وری بالاتر: شما فرآیندهای اصلی کسب و کار خود را بهینه و خودکار می‌کنید تا همه افراد شرکت شما با منابع کمتر به نتایج بهتری دست یابند.
  2. شفافیت بیشتر: بانك‌های اطلاعاتی مختلف را حذف می‌کنید، یک پایگاه داده مرکزی و یکنواخت ایجاد می‌کنید و پاسخ‌های سریع به سوالات مهم تجاری دریافت می‌کنید.
  3. گزارش‌دهی سریع‌تر: اقدامات خود را بر اساس بینش‌های هم‌زمان، افزایش عملکرد و تسریع گزارش‌دهی تجاری و مالی، که نتایج آن را به راحتی می‌توانید به اشتراک بگذارید.
  4. کاهش ریسک: دید و کنترل سازمانی را به حداکثر برسانید، از انطباق اطمینان حاصل کنید و با پیش‌بینی‌ها از ریسک اجتناب کنید.
  5. فناوری اطلاعات ساده شده: استفاده از نرم افزار ERP یکپارچه با یک پایگاه داده مشترک، فناوری اطلاعات شما را ساده می‌کند و کار را برای کارمندان شما آسان تر می‌کند.
  6. چابکی بیشتر: با فرآیندهای کارآمد و دسترسی آسان به داده های بلادرنگ، می توانید فرصت های جدید را سریعتر شناسایی کرده و به سرعت از آنها بهره ببرید.

نمونه های ERP در صنایع مختلف

شرکت‌ها در هر صنعت – از خودرو گرفته تا عمده‌فروشی – برای رقابت و رشد به اطلاعات دقیق و در زمان واقعی و فرآیندهای تجاری مؤثر نیاز دارند. یک سیستم ERP شامل ماژول های یکپارچه یا برنامه های تجاری است که با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند و از یک پایگاه داده مشترک استفاده می کنند. سیستم‌های ERP همچنین به نیازهای خاص صنعت، یا به عنوان بخشی از عملکرد اصلی سیستم یا از طریق برنامه های افزودنی که به طور یکپارچه در مجموعه قرار می‌گیرند، پاسخ می‎‌دهند با این حال، صنایع مختلف به دلایل بسیار متفاوتی به نرم افزار ERP متکی هستند. در اینجا چند نمونه آورده شده است:

https://terillium.com/wp-content/uploads/2023/10/advantagesoferp.png

  • همه تولیدکنندگان با فرآیندهای گسسته، دسته ای و پیوسته به ERP و سیستم های زنجیره تامین برای دستیابی به اهداف کیفی برای محصولات خود، بهینه سازی استفاده از دارایی، کنترل هزینه های اضافه کاری، پردازش بازگشت مشتری و موارد دیگر متکی هستند. علاوه بر این، تولیدکنندگان می توانند با نظارت بر مقدار موجودی، شناسایی محصولات با عملکرد بالا و پایین و کارآمدتر کردن خرید، موجودی را به طور مداوم کنترل کنند.
  • برای واحدهای بازرگانی و تجاری، واردکنندگان، تامین کنندگان مستقیم، تحویل به موقع بسیار مهم است. همه این شرکت ها خواهان کاهش هزینه های توزیع، افزایش گردش موجودی و کاهش زمان انجام سفارش هستند. برای دستیابی به این اهداف، آنها به یکپارچگی مدیریت موجودی، عملکردهای خرید و لجستیک و همچنین فرآیندهای خودکار – متناسب با نیازهای آنها نیاز دارند. 
  • مشاغل خدمات حرفه ای – از جمله ارائه دهندگان خدمات حسابداری، مالیاتی، مهندسی، فناوری اطلاعات و خدمات حقوقی – برای ارائه خدمات خود با هزینه مالی معقول به فناوری قدرتمند و بلادرنگ ERP نیاز دارند. کلید موفقیت چنین خدماتی در توانایی ماندن بر اساس برنامه در حین مدیریت سودآوری پروژه، استفاده از منابع، شناسایی درآمد، اهداف درآمدی مکرر و فرصت های رشد نهفته است.
  • خرده فروشی با ادغام تجارت الکترونیک با سایر کانال های فروش و خرده فروشی دستخوش تغییر عمیقی شده است. توانایی ارائه گزینه های سلف سرویس برای شناسایی، پیکربندی، خرید و ارسال محصولات به داده‌های یکپارچه بستگی دارد. با یک ERP مدرن، خرده فروشان می توانند سفارشات رها شده را کاهش دهند، نرخ تبدیل آنلاین را بهبود بخشند، میانگین ارزش سفارش را افزایش دهند و ارزش مشتری را افزایش دهند.

ماژول های رایج ERP

سیستم های ERP شامل انواع ماژول های مختلف است. هر ماژول ERP از فرآیندهای کسب و کار خاصی – مانند امور مالی، تدارکات یا ساخت – پشتیبانی می کند و تراکنش ها و اطلاعاتی را که برای انجام کارشان نیاز دارند، در اختیار تیم‌های بخش مربوطه قرار می‌دهد. هر ماژول به سیستم ERP متصل است که نشان دهنده یک منبع داده مرکزی است و داده‌‌های دقیق و مشترک را برای همه بخش‌ها ارائه می‌دهد.

متداول ترین ماژول های ERP عبارتند از:

  1. امور مالی: ماژول مالی و حسابداری ستون فقرات اکثر سیستم های ERP است. این نه تنها دفتر کل را مدیریت می کند و وظایف کلیدی مالی را خودکار می‌‌کند، بلکه به شرکت‌ها کمک می‌‌کند تا حساب‌های پرداختنی و دریافتنی را حفظ کنند، دفاتر را به طور موثر ببندند، گزارش‌‌های مالی را تهیه کنند، استانداردهای شناسایی درآمد را حفظ کنند، خطرات مالی را کاهش دهند و موارد دیگر.
  2. مدیریت منابع انسانی: اکثر سیستم‌های ERP دارای یک ماژول منابع انسانی هستند که عملکردهای اصلی مانند ردیابی زمان و حقوق و دستمزد را ارائه می‌‌دهد. 
  3. خرید و تدارکات: ماژول خرید و تدارکات به شرکت ها این امکان را می دهد که مواد و خدماتی را که برای تولید کالاهایشان نیاز دارند – یا اقلامی را که می خواهند دوباره بفروشند، تهیه کنند. این ماژول خرید را متمرکز و خودکار می کند، از جمله درخواست ها برای قیمت، ایجاد قرارداد و تایید. این می‌تواند خریدهای کم و بیش از حد را به حداقل برساند، مذاکرات با تامین کنندگان را از طریق تجزیه و تحلیل بهبود بخشد، و حتی به طور یکپارچه با شبکه های خریداران ارتباط برقرار کند.
  4. فروش: ماژول فروش ارتباط با مشتریان بالقوه و مشتریان را ثبت می‌کند و به کارکنان با بینش‌های مبتنی بر داده کمک می‌کند تا با تبلیغات مناسب و فرصت‌های فروش بیشتر، فروش را افزایش دهند و سرنخ‌ها را هدف قرار دهند. این شامل عملکردهایی برای فرآیند انجام سفارش، از جمله مدیریت سفارش، قراردادها، صورتحساب، مدیریت عملکرد فروش و پشتیبانی فروش است.
  5. ساخت: ماژول ساخت یک جزء مهم برنامه ریزی و اجرای نرم افزار ERP است. این به شرکت ها کمک می کند تا فرآیندهای تولید پیچیده را ساده کرده و تولید مبتنی بر نیاز را تضمین کنند. به طور معمول، این ماژول عملکردهایی را برای برنامه ریزی نیازهای مواد(MRP)، برنامه ریزی تولید، کنترل تولید، مدیریت کیفیت و موارد دیگر ارائه می‌دهد. 
  6. مدیریت لجستیک و زنجیره تامین: یکی دیگر از اجزای کلیدی سیستم های ERP، ماژول زنجیره تامین ، جابجایی کالاها و منابع را در سراسر زنجیره تامین یک شرکت ردیابی می کند. این ماژول ابزارهایی را برای مدیریت موجودی در زمان واقعی، انبارداری، حمل و نقل و تدارکات ارائه می دهد و می تواند به افزایش شفافیت و انعطاف پذیری در زنجیره تامین کمک کند.
  7. خدمات: ماژول خدمات در یک سیستمERP به شرکت ها کمک می‌کند تا خدمات قابل اعتماد و شخصی سازی شده ای را که مشتریان انتظار دارند ارائه دهند. این ماژول می‌تواند شامل ابزارهایی برای تعمیرات داخلی، قطعات یدکی، مدیریت خدمات میدانی و جریان‌های درآمد مبتنی بر خدمات باشد. همچنین تجزیه و تحلیل هایی را برای کمک به تیم های خدمات و متخصصان فنی ارائه می‌دهد تا به سرعت مشکلات مشتری را حل کنند و حفظ مشتری را بهبود بخشند.
  8. تحقیق و توسعه و طراحی: سیستم‌های ERP با عملکردهای متعدد دارای ماژول تحقیق و توسعه و طراحی هستند . این ماژول ابزارهایی را برای طراحی و توسعه محصول، مدیریت چرخه عمر محصول، انطباق محصول و موارد دیگر برای کمک به شرکت‌ها برای هدایت سریع و مقرون به صرفه نوآوری جدید ارائه می‌کند.
  9. مدیریت دارایی سازمانی: سیستم‌های ERP قوی می‌توانند شامل یک ماژول مدیریت دارایی سازمانی باشند که به شرکت‌های دارای دارایی فشرده کمک می‌کند تا زمان خرابی را به حداقل برسانند و ماشین‌ها و تجهیزات خود را در اوج بازدهی کار کنند. این ماژول شامل ویژگی‌هایی برای نگهداری پیش‌بینی‌کننده، برنامه‌ریزی، عملیات و زمان‌بندی دارایی، محیط زیست، سلامت و ایمنی و غیره است.

راهكارهای یكپارچه نرم افزاری توسط شرکت ها در هر اندازه و بخش، از مشاغل کوچک گرفته تا شرکت‌های بزرگ استفاده می شود این راهكارها مانند راهكارهای راهیار برای کسب‌وکارها ضروری هستند و به آنها اجازه می‌دهند کارایی و بهره‌وری را بهبود بخشند، هزینه‌ها را کاهش دهند و رضایت مشتری را بهبود بخشند. این راه‌حل‌ها همچنین به کسب‌وکارها کمک می‌کنند تا با روندهای فناوری همیشه در حال تحول همراه شوند و از فرصت‌های رشد در بازار استفاده کنند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *