شاخص های کلیدی در بهترین نرم افزار حسابداری بهای تمام شده

حسابداری بهای تمام شده فرآیند اندازه گیری، تجزیه و تحلیل، گزارش هزینه های محصولات و خدمات است حسابداری بهای تمام شده به شما کمک می کند تا منابع خود را برنامه ریزی، کنترل و بهینه کنید و عملکرد و سودآوری خود را ارزیابی کنید. در این مقاله، برخی از معیارها و شاخص‌های کلیدی حسابداری بهای تمام شده را که باید پیگیری و گزارش دهید و اینکه چگونه می‌توانند به شما در دستیابی به اهدافتان کمک کنند، بحث خواهیم کرد ولی در ابتدا مختصری در خصوص شاخص های کلیدی عمکرد صحبت کنیم.

شاخص های کلیدی عملکرد (KPI) چیست؟

شاخص های کلیدی عملکرد (KPI) معیارهای تجاری قابل اندازه گیری هستند که مدیران شرکت و سایر مدیران از آنها برای ردیابی و تجزیه و تحلیل عواملی که برای موفقیت یک سازمان حیاتی تلقی می شوند، استفاده می کنند. KPIهای مؤثر بر روی فرآیندها و عملکردهای تجاری تمرکز دارند که مدیریت ارشد آنها را برای اندازه‌گیری پیشرفت به سوی دستیابی به اهداف استراتژیک مهم می‌داند.
از دیدگاه عملکردی، شاخص‌های کلیدی عملکرد طیف گسترده‌ای از معیارهای مالی، بازاریابی، فروش، خدمات مشتری، تولید و زنجیره تامین را در بر می‌گیرد. KPIها همچنین می توانند برای ردیابی معیارهای عملکرد مربوط به فرآیندهای داخلی، مانند منابع انسانی و عملیات IT استفاده شوند.

بهترین نرم افزار بهای تمام شده

چگونه سازمان ها از شاخص های کلیدی عملکرد استفاده می کنند؟

KPIها از سازمانی به سازمان دیگر بسته به اولویت های کسب و کار متفاوت است. به عنوان مثال، یکی از شاخص های کلیدی عملکرد برای یک شرکت دولتی ممکن است قیمت سهام آن باشد، در حالی که یک KPI برای یک شرکت خصوصی که به تازگی راه اندازی شده است ممکن است تعداد مشتریان جدیدی باشد که در هر سه ماهه اضافه می شوند. حتی رقبای مستقیم در یک صنعت احتمالاً مجموعه‌های مختلف KPI را که متناسب با استراتژی‌های کسب‌وکار و فلسفه‌های مدیریتی آن‌ها هستند را بررسی می‌کنند.
KPIهایی که افراد مختلف در یک سازمان از نزدیک دنبال می کنند نیز می تواند بسته به نقش آنها متفاوت باشد. به عنوان مثال، یک مدیر عامل ممکن است سودآوری را بهترین KPI برای شرکت در نظر بگیرد، در حالی که معاون فروش ممکن است نسبت بردهای یک تیم فروش در مقابل ضرر را به عنوان KPI با بالاترین اولویت در نظر بگیرد.
واحدها و بخش‌های مختلف کسب‌وکار نیز معمولاً با شاخص‌های KPI خود اندازه‌گیری می‌شوند که منجر به ترکیبی از شاخص‌های عملکرد در سراسر یک سازمان می‌شود – برخی در سطح شرکت و برخی دیگر در جهت عملیات خاص هستند و شاخص های حسابداری بهای تمام شده هم KPIهای خود را دارد و مدیران در زمینه های برنامه ریزی های عملیاتی و استراتژی و کنترل از بهره ببرند.

بهای تمام شده کالای فروخته شده (COGS)

هزینه کالاهای فروخته شده (COGS) کل هزینه تولید و تحویل کالا یا خدماتی است که شما به مشتریان خود می فروشید. این شامل هزینه های مستقیم، مانند مواد، نیروی کار، و سربار، و همچنین هزینه های غیر مستقیم، مانند استهلاک، مالیات، و حمل و نقل است. COGS یک معیار بسیار مهم برای نظارت است، زیرا بر سود ناخالص شما تأثیر می گذارد، که تفاوت بین درآمد شما و COGS است. COGS کمتر به معنای حاشیه ناخالص بالاتر است که نشان دهنده کارایی و سود بیشتر است.

هزینه های متغیر و ثابت

هزینه های متغیر و ثابت دو نوع هزینه هستند که رفتارها و پیامدهای متفاوتی برای حسابداری بهای تمام شده شما دارند. هزینه های متغیر هزینه هایی هستند که متناسب با حجم تولید یا فروش شما تغییر می کنند، مانند مواد اولیه، بسته بندی و کمیسیون. هزینه های ثابت آنهایی هستند که بدون در نظر گرفتن حجم تولید یا فروش شما ثابت می مانند، مانند اجاره، بیمه و حقوق. با تفکیک هزینه های متغیر و ثابت خود، می توانید حاشیه سهم خود را محاسبه کنید، که تفاوت بین درآمد و هزینه های متغیر شما است. این نشان می دهد که هر واحد خروجی چقدر به پوشش هزینه های ثابت و ایجاد سود کمک می کند.

نقطه سربه سر

نقطه سربه سر سطحی از بازده یا فروش است که در آن کل درآمد شما با کل هزینه های شما برابر است. این نقطه ای است که شما شروع به کسب سود می کنید یا ضرر می کنید. می توانید از نقطه سربه سر برای تعیین حجم فروش هدف، استراتژی قیمت گذاری و ساختار هزینه استفاده کنید. شما می توانید نقطه سربه سر خود را با تقسیم هزینه های ثابت بر حاشیه سهم خود در هر واحد یا بر نسبت حاشیه سهم خود، که درصدی از درآمد باقی مانده پس از کسر هزینه های متغیر است، محاسبه کنید.

تحلیل هزینه-حجم-سود

تجزیه و تحلیل هزینه-حجم-سود (CVP) ابزاری است که به شما کمک می کند تا رابطه بین هزینه ها، حجم و سود خود را درک کنید. نشان می دهد که چگونه تغییرات در هر یک از این متغیرها بر نقطه سربه سر و درآمد خالص شما تأثیر می گذارد. می‌توانید از CVP برای اجرای سناریوهای what-if استفاده کنید، مثلاً اگر قیمت خود را افزایش دهید، هزینه‌های خود را کاهش دهید یا واحدهای بیشتری بفروشید، چقدر سود می‌توانید داشته باشید. شما همچنین می توانید از CVP برای محاسبه حاشیه ایمنی خود استفاده کنید، که میزان فروش بالاتر از نقطه سربه سر شما است که از شما در برابر ضرر در صورت کاهش تقاضا محافظت می کند.

نرم افزار حسابداری بهای تمام شده

هزینه یابی مبتنی بر فعالیت

هزینه یابی مبتنی بر فعالیت (ABC) روشی است که هزینه ها را به محصولات یا خدمات بر اساس فعالیت ها و منابعی که مصرف می کنند اختصاص می دهد. این به شما کمک می کند تا فعالیت های بدون ارزش افزوده، مانند کار مجدد، اتلاف، یا تکراری را شناسایی و حذف کنید و هزینه های سربار را با دقت و عادلانه تر تخصیص دهید.ABC همچنین می‌تواند به شما در بهبود ترکیب محصول، قیمت‌گذاری و سودآوری مشتری، با نشان دادن اینکه کدام محصولات یا خدمات بیشتر یا کمتر از سایرین سودآور هستند، کمک کند.

هزینه یابی استاندارد و تحلیل واریانس

هزینه یابی استاندارد و تجزیه و تحلیل واریانس تکنیک هایی هستند که به شما کمک می کنند تا هزینه های واقعی خود را با هزینه های بودجه بندی شده یا مورد انتظار خود مقایسه کنید و دلایل هر گونه تفاوت یا واریانس را شناسایی و توضیح دهید. شما می توانید از هزینه یابی استاندارد برای تعیین معیارها و هنجارها برای فرآیندهای تولید، مواد، نیروی کار و سربار خود استفاده کنید. سپس می‌توانید از تحلیل واریانس برای اندازه‌گیری و گزارش انحرافات از این استانداردها، مانند واریانس قیمت مواد، واریانس بازده نیروی کار یا واریانس هزینه‌های سربار استفاده کنید. این می تواند به شما کمک کند تا هزینه های خود را نظارت و کنترل کنید و در صورت نیاز اقدامات اصلاحی انجام دهید.

جمع بندی نرم افزار بهای تمام شده

اطلاعاتی که برای بررسی شاخص ها نیاز داریم باید توسط چندین نفر مورد تائید قرار گرفته باشند تا از کیفیت قابل خوبی برخوردار باشند در سیستم های یکپارچه فرآیند تایید توسط چندین کاربر انجام می شود و اطلاعات از اعتبار بالایی برخوردار می باشند و از آنجا که بیشتر محاسبات توسط ماشین تولید می شود کیفیت این اطلاعات تضمین می شوند. نرم افزار بهای تمام شده راهیار محصول گروه شرکت سپینا می باشد. این نرم افزار شاخه ای از حسابداری مدیریت می باشد كه تجزیه و تحلیل درستی از هزینه های تولید ارائه می دهد. فرایند سیستم بهای تمام شده راهیار به طور کامل خودکار می باشد و یكپارچگی سیستم كاملا رعایت می شود و این یكپارچگی در سطح سازمان با سرعت مطلوب حفظ می شود و می توانید شاخص های مورد نیاز در حسابداری مدیریت را بررسی و در قالب های گزارش مدیریتی ارائه دهید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *