ارتباط حسابداری بهای تمام شده با سودآوری

ارتباط حسابداری بهای تمام شده با سودآوری

حسابداری بهای تمام شده یکی از حیاتی ترین نيازهای مدیریتی است. شرکت ها برای محاسبه هزینه ريالي محصولات و خدمات ارائه شده توسط شرکت، مدیریت منابع، تجزیه و تحلیل مخارج و ثبت سود حاصل از فروش از اطلاعات و گزارش های بهای تمام شده استفاده می کنند همچنین حسابداری بهای تمام شده برای كسب و كارها با اندازه گیری هزینه های تغییر شرکت با کمک مجموعه ای از عناصر هزینه ضروری در حسابداری استفاده می کند.

 https://media.freshbooks.com/wp-content/uploads/2022/02/cost-accounting.jpg

اهداف حسابداری بهای تمام شده چیست؟

حسابداری بهای تمام شده در شرکت های صنعتی به مدیریت و تجزیه و تحلیل فعالیت حسابداری، پیگیری کل تغییرات مالی مورد استفاده در عملیات و تهیه کالا و تعیین بهای تمام شده محصولات واقعی به تفكيك عوامل ساخت اطلاق مي‌شود.
حسابداری بهای تمام شده یک روش حسابداری مدیریت است که هزینه های ساخت شرکت را اندازه گیری می‌کند و مديران می‌توانند از طريق شناسایی هزينه‌ها و رفتار هزينه‌ها به كنترل هزينه ها بپردازند و كمك به شناسايی هزينه‌های ساخت محصولات به ريز هزينه های ساخت می‌پردازد و انواع هزينه ها (مواد، دستمزد و سربار) و رفتار آنها در هر مركز توليدی را گزارش می‌دهد. همچنين سیستم حسابداری بهای تمام شده داده هایی را جمع آوری می‌کند که شامل هزینه‌های ثابت و متغیر است.

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQs1Sfw_1wzti9ZCj4ntXA2YPdGaMulEXUikw&usqp=CAU

علاوه بر هزینه تولید و کارایی قیمت‌گذاری سازمان، اصول مدیریت کسب‌وکار عملی را ميتوان اعمال نمود که به مدیریت در جمع‌آوری اطلاعات مورد نیاز کمک می‌نمايد.

اهمیت حسابداری بهای تمام شده در تجارت

حسابداری بهای تمام شده یک تغییر بازی در عملیات تجاری است. با سازماندهی و ردیابی تمام هزینه های مستقیم و غیرمستقیم، ارائه بینش برای بودجه ریزی بهتر، افزایش کارایی و افزایش سود، به محافظت از حاشیه سود کمک می کند. تصمیمات مربوط به بودجه، قیمت گذاری محصول/خدمات و استراتژی کسب و کار شما با آگاهی نسبت به بهای اطلاعات بهای تمام شده اتخاذ می‌شوند.

هنگامی که روش‌های حسابداری بهاي تمام شده را اجرا می‌کنید، می‌توانید زمینه‌های ناکارآمدی و ضایعات را شناسایی کنید و به شما این امکان را می‌دهد که تغییرات استراتژیک برای به حداکثر رساندن سودآوری ایجاد کنید.
علاوه بر این، حسابداری بهای تمام شده به تعیین میزان هزینه تولید یک کالا یا خدمات کمک می کند، که برای تصمیم گیری‌های قیمت گذاری فروش کلیدی است همچنین با ارائه داده‌های حیاتی به برنامه ریزی، اجرا، توزیع، کنترل و بازرسی فعالیت های مختلف کمک می کند این داده ها به نفع شما و تیم شما است و اطلاعات را به افراد خارج از سازمان ارائه می‌دهد، بنابراین حسابداری بهای تمام شده را به ابزاری ارزشمند برای کسب و کارهایی تبدیل می کند که به دنبال به حداکثر رساندن سودآوری و کارایی هستند.

مهم ترین اجزای هزینه سیستم حسابداری

حسابداری بهای تمام شده یکی از شاخه های حسابداری شرکت است که نیاز به مهارت‌های پیشرفته حسابداری دارد که عبارتند از:

  • برنامه ریزی هزینه:

سیستم بهای تمام شده سازمانی شامل فرآیند برنامه ریزی حساب است که اطلاعات دقیقی را در اختیار حسابدار بهای تمام شده قرار می‌دهد تا به او کمک کند، میانگین هزینه هر خدمات و محصول را تعیین کند تا شرکت این هزینه ها را با درآمد عمومی همسو کند.

https://www.omniaccounts.co.za/wp-content/uploads/2022/10/Why-Use-Job-Order-Costing-vs-Process-Costing.jpeg

سیستم حسابداری بهای تمام شده همچنین به شرکت در انجام برنامه ریزی مالی لازم برای حسابداری و مدیریت دقیق و مؤثر بودجه عمومی کمک می‌کند.

  • مدیریت موجودی:

حسابداری بهای تمام شده روشی عالی برای مدیریت موجودی سازمان برای محاسبه حجم خریدهای انجام شده در هر محصول و اینکه آیا این محصول باید تقاضای زیادی داشته باشد یا خیر می‌باشد.

علاوه بر دانستن بازده شرکت و وجوه سود مصرف شده، یعنی اینکه آیا سود شرکت سودآوری شرکت را برای سهام‌داران به حداکثر می‌رساند و اثربخشی عملیات تامین مالی را افزایش می‌دهد.

  • کنترل هزینه:

سیستم بهای تمام شده روشی عالی برای شناسایی و تجزیه و تحلیل مخارج یک شرکت از طریق داده های دقیق است که قصد دارد هزینه هایی را حذف یا کاهش دهد تا از طریق این صرف‌جویی در هزینه‌ها، سود را افزایش دهد می‌باشد.


با بکارگیری سیستم کنترل هزینه در مفهوم حسابداری، شرکت می تواند اطلاعات کاملی از عملیات مالی موجود و نسبت سود و زیان خود به دست آورد بنابراین، حداکثر نمودن سودآوری را می‌توان از طرق مختلف تضمين نمود.

  • طبقه بندی در حسابداری:

حسابداری یک سیستم برای ثبت رويدادهای جاری است که توسط مدیریت مالی سازمان برای ثبت فعالیت‌های معاملاتی و ارائه گزارش‌های کلی و دقیق در مورد حساب‌های روزانه سازمان دنبال می‌نماید.

تشکیل طبقه بندی‌های مختلف، از جمله درآمد، هزینه و سایر معاملات ضروری که نیاز به مدیریت شرکت برای افزایش منافع مالی دارد جز وظائف حسابداری بهای تمام شده می‌باشد.

  • هزینه‌های عملياتی:

مفهوم حسابداری بهای تمام شده حول محور شناسایی فعالیت های عمومی و غیرمستقیم است که هزینه‌های تولید را افزایش می‌دهد، هزینه‌های عملیاتی که می تواند بیشتر از هزینه‌های تولید اولیه باشند.

این نوع حسابداری بهای تمام شده شرکت نشان می‌دهد که کدام محصولات فعالیت‌های اضافی زیادی را مصرف می‌کنند و برای مقابله با آنها نیاز به کاهش هزینه تولید یا جایگزینی آنها با کالاهای مشابه دارند.

چگونه سیستم کنترل هزینه به حداکثر رساندن سود کمک می کند؟

سیستم کنترل هزینه به محاسبه بهره وری عمومی از طریق ردیابی عملیات شرکت، که به شناسایی مخارج مرتبط با تولید کالا برای کاهش هزینه‌های شرکت بطور عمومی تا حد امکان ارتباط دارد مربوط می‌شود.

هدف کنترل هزینه نیز افزایش سود خالص حاصل از کالاها و محصولات شرکت از طریق روش‌های مختلف مانند نظارت و تحلیل هزینه‌های ثابت و متغیر است و تلاشی برای حذف هزینه‌های اضافی است که می‌تواند بدون مشکل آن هزینه‌ها را كاهش يا حذف نمود.

اگرچه این موفقیت بسته به اندازه و اهمیت اقتصاد شرکت متفاوت است، ولی شرکت ها راه‌های مختلفی برای انجام این کار دارند، برای مثال جستجوی تامین کنندگان دیگر با قیمت های رقابتی تر برای کاهش هزینه‌های متغیر.

هزینه‌های ثابت همچنین می تواند از طریق مهارت‌های مذاکره در کاهش قیمت اجاره و سایر هزینه‌های ثابت تغییر کند. با این حال، این روش نیاز به تلاش های قابل توجهی برای به دست آوردن یک نتیجه موثر دارد. در حال حاضر بسیاری از هزینه‌ها را با بکارگیری حسابداری بهای تمام شده کاهش می یابد.

در آخر

اجرای سيستم حسابداری بهای تمام شده مانند نرم افزار بهای تمام شده راهيار می تواند به شما در تصمیم گیری آگاهانه، بهینه سازی تخصیص منابع و یافتن فرصت هایی برای کاهش هزینه کمک کند شما همچنین روش های مختلف حسابداری بهای تمام شده، استراتژی های پیاده سازی عملی و روندهای آینده را پيش بينی نمائيد. با اجرای سيستم بهای تمام شده، می توانید عملیات تجاری خود را متحول کنید، با كنترل و مديريت هزينه های توليد سودآوری را به حداکثر برسانید و رشد و توسعه آینده شرکت خود را به طور پایدار تضمین کنید. 

حسابداری بهای تمام شده نحوه تهیه و تجزیه و تحلیل حساب های مالی برای تعیین هزینه ها و هزینه های مورد استفاده در تجارت همه شرکت ها، صنایع و موسسات است. هدف سیستم حسابداری بهای تمام شده کاهش هزینه های محصول یا خدمات صرف نظر از ماهیت و اندازه آنهاست همچنين با پیاده‌سازی سيستم يكپارچه (ERP) مانند راهكارهای سازمانی سپينا می‌تواند سرعت و فرآیند هزینه‌یابی را افزایش داد، کیفیت اطلاعات بهای تمام شده را بهبود بخشيد، شفافیت تضمین نمود و دسترسی بلادرنگ به اطلاعات را فراهم نمود.

https://corpxervices.com/wp-content/uploads/2021/04/management-accounting.jpg

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *