سامانه مودیان چیست؟ | انواع صورتحساب ها و نحوه ارسال به سامانه موديان

درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی

سامانه مودیان چیست؟ سایر اشخاص حقوقی به جز اشخاص حقوقی موضوع ماده 16 قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب سال 1400، از تاریخ 1402/01/01 مکلف به رعایت مقررات قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان و صدور صورتحساب الکترونیکی و ارسال آن به سامانه مودیان می باشند.
مرجع نهایی ثبت، صدور واستعلام صورتحساب الکترونیکی، سامانه مؤدیان می‌باشد. سامانه مؤدیان، سامانه ای است تحت مدیریت سازمان امور مالیاتی که به مؤدی، کارپوشه ویژه ای در آن اختصاص داده شده كه از طریق آن تبادل اطلاعات میان مؤدیان و سازمان انجام میشود. مؤدیان مالیاتی با استفاده از هرگونه سخت افزار یا نرم افزار اعم از رایانه شخصی، پایانه فروشگاهی، سامانه های ابری یا هر وسیله دیگری که حافظه مالیاتی به آن متصل شده باشد، می توانند به سامانه مؤدیان متصل شوند لازم به ذكر می باشد آدرس سامانه مؤدیان برای ورود به کارپوشه tp.tax.gov.ir می باشد.(کارپوشه چیست؟)

مراحل صدور و ارسال صورتحساب به سامانه مودیان:

طبق اطلاعیه ها و دستورالعمل هایی كه سازمان مالیاتی كشور منتشر كرده است كلیه صورتحساب ها باید بصورت الكترونیكی صادر شود و یك نسخه چاپی آن به خریدار تحویل داده شود قالب و فرمت انواع صورتحساب ها كه دارای چه اطلاعاتی هم باشد توسط سازمان در سایت intamedia.ir در بخش پایانه های فروشگاهی توضیح داده شده است لازم به ذكر است كلیه صورتحساب ها جدید، اصلاحی، ابطالی و برگشت از فروش باید به‌صورت الكترونیكی صادر و در كارپوشه بارگذاری شود اما گام هایی كه مؤدی مالیاتی باید انجام دهد و طی اطلاعیه شماره 8 تحت عنوان مراحل كلی صدور و ارسال صورتحساب الكترونیكی به سامانه مودیان منتشر كرده به شرح زیر می باشد:

  1. كلیه اشخاص مشمول باید در نظام مالیاتی از طریق ورود به نشانی my.tax.gov.ir ثبت نام كنند.
  2. برای صدور صورتحساب باید پایانه فروشگاهی تهیه كنند و در صورت وجود، اصلاحات مورد نیاز حسب ضوابط اعلامی سازمان انجام دهند.
  3. گواهی امضای الکترونیکی از مراکز صدور گواهی الکترونیکی میانی فعال که فهرست و مشخصات آنها در نشانی rca.gov.ir موجود می باشد دریافت كنید. شما به راحتی می توانید كلیدهای عمومی، اختصاصی و CSR را با دانلود و استفاده از نرم افزار تولید امضای دیجیتال سامانه مودیان سپینا که در صفحه سامانه مودیان درج شده است تولید و استفاده نمایید.
  4. از طریق سایت tp.tax.gov.ir وارد كارپوشه شوید در بخش عضویت، تكمیل اطلاعات، انتخاب روش ارسال اطلاعات، بارگذاری گواهی امضاء الكترونیک(از سایت سپینا دریافت كنید) و شناسه یكتای مالیاتی را دریافت كنید. (در مورد کارپوشه مالیاتی در مقاله اهمیت کارپوشه سامانه مودیان مالیاتی مفصل صحبت کرده ایم.)
  5. اگر از پایانه های فروشگاهی استفاده می كنید باید از طریق سایت intamedia.ir  پیکربندی و ثبت مشخصات در پایانه فروشگاهی مطابق استاندارهای اعلامی توسط سازمان امور مالیاتی کشور بارگذاری شده در درگاه سازمان را انجام دهید.
  6. اخذ شناسه کالا / خدمت و دریافت فهرست شناسه کالا / خدمات تخصیص داده شده به همراه نرخ/مشمولیت مالیات بر ارزش افزوده كه می توانید ویدیوی آموزشی آنرا در صفحه سامانه مودیان سپینا ملاحظه نمایید.
  7. صورتحساب الکترونیکی از طریق پایانه فروشگاهی یا از طریق نرم افزارهای موجود باید مطابق ضوابط سازمان امور مالیاتی صادر شود جهت كسب اطلاعات بیشتر، اطلاعیه شماره 6 را در سایت intamedia.ir بخش پایانه های فروشگاهی مطالعه بفرمایید
  8. در پایان صورتحساب الکترونیکی به سامانه مودیان به‌صورت مستقیم یا غیر مستقیم ارسال شود.

مؤدیان مالیاتی می توانند صورتحساب های خود را از طریق نرم افزارهای خودشان به‌صورت مستقیم ارسال کنند طبیعتاً نرم افزار موجود برای ارسال باید بتواند کلیدهای عمومی، خصوصی و CSR را دریافت کند و جدول شرح کالا و کد کالا و نرخ مالیات ارزش افزوده که توسط سازمان امور مالیاتی اعلام شده است را دریافت کند و طبق ضوابط اعلامی سازمان، صورتحساب ها به سامانه مؤدیان ارسال شود و در پایان نتیجه قبولی یا خطادار بودم صورتحساب ها را نرم افزار گزارش کنند اگر نرم افزار موجود قابلیت ارسال صورتحساب ها را نداشته باشد مؤدی باید از روش غیر مستقیم استفاده کند

((روش های ارسال صورتحساب به سامانه مودیان مالیاتی را به صورت کامل و با تولید ویدیوهای آموزشی در صفحه سامانه مودیان سپینا توضیح داده ایم.))

انواع صورتحساب ها در سامانه مودیان:

در اطلاعیه شماره 7 در سایت intamedia.ir بخش پایانه های فروشگاهی، سازمان انواع صورتحساب الکترونیکی را اطلاع رسانی کرده و مؤدیان مالیاتی مکلف به رعایت می باشند توصیه می شود حتما قانون پایانه های فروشگاهی و اطلاعیه های سازمان امور مالیاتی را با دقت مطالعه بفرمایید.

صورتحساب الکترونیکی اصلی فروش:

فاکتور فروش یا صورتحساب فروش اولین صورتحساب الکترونیکی می باشد که باید با انجام هر معامله فروش کالا یا خدمات صادر و به سامانه مودیان ارسال می شود لازم به ذکی می باشد که یک نسخه چاپی هم به خریدار باید تحویل داده شود و خریدار باید به کارپوشه خود مراجعه و آن را تایید کند.

صورتحساب الکترونیکی اصلاحی:

قبلاٌ صورتحساب اصلاحی مرسوم نبود و معمولاً فاکتور قبلی ابطال و فاکتور جدید صادر میشد یک از دلایل آن هم امکان اصلاح در فاکتورهای چاپی وجود نداشت با توجه به الکترونیکی شدن صورتحساب ها و امکان ردیابی صورتحساب ها و صورتحساب های اصلاحی از طریق شماره ردگیری آنها، این امکان هم اضافه شده است که پس از صدور صورتحساب اصلی اگر نیاز به اصلاح اقلام اطلاعاتی صورتحساب به غیر از اقلام اطلاعاتی اصلی مربوط به خریدار شامل: شماره اقتصادی، شناسه ملی/شماره ملی/شناسه مشارکت مدنی/کد فراگیر اتباع غیر ایرانی خریدار وهم چنین اطلاعات مربوط به قلم کالا/خدمت شامل: شناسه کالا/خدمت باشد، صادر کننده صورتحساب الکترونیکی باشد مؤدی باید صورتحساب جدید که حاوی شماره منحصر بفرد مالیاتی صورتحساب مرجع است را صادر و به سامانه مودیان ارسال نماید. در صورتحساب اصلاحی، کلیه اطلاعات صورتحساب الکترونیکی مرجع به همراه اصلاحات آن درج می گردد. این صورتحساب در صورتی که از نوع اول باشد، همانند صورتحساب اصلی نیازمند تایید خریدار بوده و در غیر این‌صورت نیازی به تایید ندارد.

صورتحساب الکترونیکی ابطالی:

در سامانه مالیاتی این امکان وجود ندارد که پس از تایید صورتحساب فروش و صورتحساب اصلاحی مؤدی مالیاتی بتواند آن را حذف کند و اگر بنا به دلیلی مؤدی مالیاتی بخواهد صورتحسابی را حذف کند باید آن را ابطال نماید مواردی که باعث می شود نیاز باشه تا صورتحساب اصلی یا صورتحساب اصلاحی را ابطال کرد می تواند شامل اقلام اطلاعاتی اصلی مربوط به خریدار مانند: شماره اقتصادی و شناسه کالا/خدمت و تاریخ صدور صورتحساب تغییر یابد و بر اساس اسناد و مدارک مثبته عدم تحقق معامله احراز گردد، فروشنده نسبت به صدور صورتحساب الکترونیکی ابطالی حاوی شماره منحصر بفرد مالیاتی صورتحساب الکترونیکی مرجع و ارسال آن به سامانه مودیان اقدام می نماید در صورت انجام این مراحل توسط مودی مالیاتی صورتحساب الکترونیکی مرجع در سامانه مودیان، ابطالی محسوب می گردد.

نکته مهمی که باید به آن اشاره کرد پس از ابطال صورتحساب الکترونیکی، امکان صدور صورتحساب الکترونیکی اصلاحی برای آن صورتحساب وجود ندارد. شرط ابطال صورتحساب الکترونیکی، عدم استفاده از آن در امور تجاری و پرونده مالیاتی می باشد.

صورتحساب الکترونیکی برگشت از فروش:

چنانچه پس از صدور صورتحساب الکترونیکی، بخشی از موضوع معامله، کالا/خدمت ( از طرف خریدار) برگشت داده شود، فروشنده نسبت به صدور صورتحساب الکترونیکی برگشتی اقدام می نماید. صورتحساب برگشت از فروش، جهت صورتحساب های اصلی و اصلاحی قابل صدور می باشد.
لازم به ذکر است مؤدیان مالیاتی باید ظرف مدت 30 روز از تاریخ درج صورتحساب الکترونیکی به کارپوشه خودشان مراجعه و نسبت به اعلام پذیرش یا عدم پذیرش این صورتحساب ها اقدام کنند در غیر این‌صورت ظرف مدت مذکور به منزله تأیید صورتحساب می باشد.


در مورد نرم افزار سامانه مودیان سپینا بیشتر بخوانید.(کلیک کنید)

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *