نرم افزار بهای تمام شده و مزایای آن برای کسب و کارها

اصول حسابداری:

اصول حسابداری؛ مجموعه دستورالعمل ها و قوانینی است که برای شرکت ها تدوین می شود تا در هنگام ثبت و ارائه اطلاعات مالی در دفاتر از آنها پیروی کنید. این اصول به شرکت ها کمک می کند تا نمایشی درست و منصفانه از صورت های مالی و محاسبه بهای تمام شده را داشته باشند کسب و کارها برای تعیین سودآوری فعالیت اصلی شرکت باید محاسبه بهای تمام شده را مطابق اصول و استانداردهای پذیرفته شده انجام دهند یکی از ابزارهایی که برای محاسبه بهای تمام شده می توان استفاده شود نرم افزار بهای تمام شده کالای ساخته شده می باشد. بهای تمام شده می تواند به شما کمک کند تا ایده بهتری از هزینه های تولید شده داشته باشید و این‌که چگونه این هزینه ها بر سود شرکت تأثیر می گذارد دانستن بهای تمام شده کالای تولیدی، راه خوبی برای دریافت یک نمای کلی از هزینه های تولید و نحوه ارتباط آنها با قیمت نهایی و فروش است محاسبه بهای تمام شده به مدیریت این امکان را می دهد که در برنامه ریزی های آتی از پیش بینی بودجه بهتری برخوردار باشند، قیمت های فروش را تعیین کنند و با مدیریت بهتر در هزینه های تولید کسب و کار را توسعه دهند.

بهای تمام شده محصول تولید شده

چرا دانستن بهای تمام شده کالای تولید شده مهم است؟

همانطور که در بالا گفته شد، بهای تمام شده راه خوبی برای به دست آوردن یک ایده کلی از هزینه های تولید و نحوه مطابقت آنها با سودآوری کسب و کار است. دانستن اطلاعات بهای تمام شده به شما این امکان را می دهد که با انجام تغییراتی در صورت لزوم، سودآوری را افزایش دهید این تغییرات می تواند با انجام تغییراتی در فرمولاسیون، جذب هزینه ها یا مبانی تسهیم هزینه ها و مواردی از این قبیل باش د با توجه به اینکه نرم افزار بهای تمام شده یکی از ماژول های یکپارچه باید باشد دریافت اطلاعات هزینه ها از حسابداری و انبار به‌صورت خودکار انجام می شود بنابراین محاسبه بهای تمام شده در کوتاه ترین زمان انجام می پذیرد و مدیران می توانند در استراتژی های بازار و تولید از آن استفاده کنند بدیهیست با دانستن آنالیز ریالی و مقداری بهای تمام شده کالای ساخته شده مدیران در بهبود کیفی محصولات و حاشیه سود می توانند نقش آفرینی موثری داشته باشند سیستم بهای تمام شده با در اختیار گذاشتن اطلاعات، به عنوان یکی از زیر شاخه های سیستم حسابداری مدیریت نام برده می شود و مدیران می توانند از اطلاعات سیستم بهای تمام شده در تصمیم گیری های کسب و کار خود استفاده کنند.

سیستم بهای تمام شده

علاوه بر این دانستن آنالیز بهای تمام شده کالای ساخته شده به شما کمک می کند تا:

  • مدیریت بهتر در انواع ضایعات و کنترل و کاهش آنها
  • نگهداری سوابق محاسبه به تفکیک عوامل هزینه ها در بهای تمام شده
  • توسعه استراتژی های قیمت گذاری بهتر فروش محصولات
  • دریافت گزارش از انحرافات ناشی از هزینه یابی استاندارد و واقعی به‌صورت ریال و در احجام تولید
  • توسعه کسب و کار با دانستن اطلاعات هزینه های ساخت واقعی و استاندارد محصولات
  • تخصیص هزینه ها بر اساس خط تولید و به ازای هر واحد تولید یا ساعت کار تخصیص داده شده
  • حسابداری بهای تمام شده به صاحبان کسب و کار کمک می کند تا درک عمیق تری از حاشیه سود خود و عواملی که باعث آن می شود، به دست آورند.
  • محاسبه بهای تمام شده برای فعالیت ها به مدیران کمک می کند تا برای هزینه های آتی برنامه ریزی، بودجه بندی و پیش بینی کنند.
  • با استفاده از حسابداری بهای تمام شده، کسب و کارها قادر به شناسایی به صرفه جویی در هزینه ها می شوند.
  • حسابداری بهای تمام شده به مدیران کمک می کند تا به تغییرات در بازار واکنش سریع نشان دهند، مانند زمانی که هزینه مواد خام افزایش می یابد.
  • علاوه بر این، حسابداری بهای تمام شده به صاحبان کسب و کارها کمک می کند تا مطمئن شوند که تمام هزینه ها در بهای تمام شناسایی و چگونه جذب شده اند.
  • با داشتن دانش و نرم افزار بهای تمام شده می توان برای محصولات جدید، هزینه های ساخت را محاسبه کرد (هزینه یابی هدف)

سیستم بهای تمام شده با این مزایا به یک KPI مهم برای هر شرکت تولیدی تبدیل می‌شود.

نرم افزار بهای تمام شده

بهای تمام شده کالای تولید شده یا هزینه کل تولید

بهای تمام شده کالای ساخته شده و کل هزینه ساخت، اصطلاحات مشابه و مرتبط هستند با این حال، اگر مجموع هزینه تولید شامل هزینه های مواد مستقیم، هزینه های نیروی کار مستقیم و هزینه های سربار شرکت باشد، بهای تمام شده کالای تولیدی نیز تغییر در موجودی کار در فرآیند را به حساب می آورد با این حال، مجموع هزینه تولید بخشی از بهای تمام شده کالای تولید شده است.

بهای تمام شده کالای تولید شده در مقابل بهای تمام شده کالای فروخته شده

بهای تمام شده کالای ساخته شده و بهای تمام شده کالای فروش رفته نیز اصطلاحات بسیار مشابه هستند، اما نباید آنها را با یکدیگر اشتباه گرفت. در حالی که بهای تمام شده کالای ساخته شده هم برای آن دسته از محصولات نهایی که قبلاً فروخته شده اند و هم برای آنهایی که در انبار در انتظار فروش مانده اند، حساب می شود، بهای تمام شده کالای فروخته شده فقط شامل هزینه های ساخت محصولات فروخته شده در طول دوره مالی می شود.

مزایای نرم افزار بهای تمام شده برای کسب و کارها

جمع‌بندی:

بهای تمام شده کالای تولید شده یک KPI مهم و ابزاری مؤثر برای سنجش هزینه های تولید یک کسب و کار تولیدی می باشد و استفاده از نتایج برای شناسایی حوزه های که مشکل دارند و با ایجاد بهبود، می تواند بسیار کارآمد باشد یک سیستم بهای تمام شده برای کسب و کارهای تولیدی، به آنها کمک می‌کند هزینه‌های تولید خود را ردیابی کنند و به‌طور خودکار KPIهای مختلف از جمله بهای تمام شده کالای ساخته شده را محاسبه کنند و با بهره مندی از نرم افزار بهای تمام شده مانند نرم افزار بهای تمام شده راهیار محصول گروه شرکت های نرم افزاری سپینا، می توانید فرآیند پیچیده و زمانبر محاسبه بهای تمام شده را مکانیزه کنید از ویژگی های نرم افزار بهای تمام شده راهیار می توان به اجرای آن در سیستم یکپارچه نام برد و با توجه اینکه در بستر اینترنت اجرا می شود در شرکت های تولیدی که توزیع جغرافیایی دارند می توان به راحتی به منابع اطلاعات در کارخانه و دفاتر دسترسی داشت و محاسبه بهای تمام شده در کوتاه ترین زمان انجام شود.
اجرای نرم افزار در بستر اینترنت و به‌صورت یکپارچه، باعث کاهش خطاهای کاربری و دوباره کاری می شود و از نتایج آن مدیران می توانند در کوتاه ترین زمان در کسب و کار خود و بازار رقابتی به عنوان ابزاری کارا بهره ببرند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *