حسابداری ماشین آلات، تجهیزات و اموال

ماشین آلات، تجهیزات و اموال، یک دارایی سرمایه ای غیرجاری و ملموس است که در صورت وضعیت مالی (ترازنامه) یک شرکت نشان داده می شود و برای ایجاد درآمد و سود توسط واحد تجاری بکار گرفته می شوند. ماشین آلات و تجهیزات و اموال دارای نقش اساسی در برنامه ریزی و تجزیه و تحلیل مالی عملیات به ویژه در مورد هزینه های سرمایه ای شرکت در برنامه ریزی های آتی دارد.
ماشین آلات، تجهیزات و اموال، اغلب به عنوان خالص ارزش دفتری نشان داده می شود. این بدان معناست که اگر یک شرکت تجهیزات جدید اضافی خریداری نکند (بنابراین، هزینه های سرمایه ای آن صفر است)، خالص ماشین آلات و تجهیزات و اموال، باید به آرامی هر سال به دلیل کاهش ارزش کاهش یابد و می توان با محاسبه استهلاک تعیین کرد.

ماشین آلات و تجهیزات و اموال، یک حساب از نوع حساب دارایی های ثابت ملموس است سرعت این دارایی ها در نقدشوندگی به طور کلی بسیار کند هستند. یک شرکت می تواند تجهیزات خود را بفروشد، اما نه به آسانی و نه به سرعت که می تواند موجودی یا سرمایه گذاری خود مانند اوراق قرضه یا سهام را بفروشد. ارزش ماشین آلات، تجهیزات و اموال، بین شرکت ها با توجه به ماهیت فعالیت آن بسیار متفاوت است. به عنوان مثال، یک شرکت ساختمانی عموماً از دارایی و تجهیزات بالاتری نسبت به یک موسسه خدمات مالی برخوردار خواهد بود.

ماشین آلات، تجهیزات و اموال

طبقه بندی ماشین آلات و تجهیزات و اموال:
ماشین آلات و تجهیزات و اموال، اساساً شامل هر یک از دارایی های ثابت و بلندمدت یک شرکت است. این دارایی ها ملموس و قابل شناسایی هستند و انتظار می رود برای بیش از یک سال یا یک چرخه عملیاتی (هر کدام طولانی تر) بازده اقتصادی برای شرکت ایجاد کنند. این دارایی می تواند شامل ماشین آلات، تجهیزات، وسایل نقلیه، ساختمانها، زمین، تجهیزات اداری و اثاثیه و سایر موارد باشد. توجه داشته باشید که در بین همه این طبقه دارایی ها، زمین یکی از تنها دارایی هایی است که با گذشت زمان مستهلک نمی شود.
اگر شرکتی ماشین آلات (برای فروش) تولید می کند، آن ماشین آلات به عنوان دارایی، تجهیزات و تجهیزات طبقه بندی نمی شود، بلکه به عنوان موجودی طبقه بندی می شود. همین امر در مورد شرکت های املاک و مستغلات که ساختمانها و زمینها را تحت دارایی خود دارند، صادق است. ساختمانهای اداری و زمین آنها ماشین آلات، تجهیزات و اموال، است، اما خانه ها یا زمینی که می فروشند در سرفصل موجودی ها طبقه بندی و شناسایی می شوند.


محاسبه ارزش دفتری ماشین آلات، تجهیزات و اموال:
برای محاسبه ارزش خالص ماشین آلات، تجهیزات و اموال و استهلاک آن می توان از سیستم ای مکانیزه مانند نرم افزار دارائی های ثابت راهیار استفاده کرد به هر حال “خالص ماشین آلات، تجهیزات و اموال = ماشین آلات، تجهیزات و اموال + مخارج سرمایه ای خرید و تعمیرات اساسی – استهلاک انباشته” می باشد
برای مثال دارایی ماشین آلات و تجهیزات و اموال شرکتی، با ارزش ناخالص 5،000،000 ریال بود. استهلاک انباشته برای ماشین آلات مشابه 2،100،000 ریال بود. به دلیل فرسودگی و فروش ماشین آلات، این شرکت تصمیم گرفت یک میلیون ریال دیگر تجهیزات جدید خریداری کند. برای این دوره، هزینه استهلاک تمام تجهیزات قدیمی و جدید اگر 150،000 ریال است.

بنابراین، موجودی نهایی 3،750،000 ریال است. این با گرفتن 5،000،000 ریال + 1،000،000 ریال – 2،100،000 ریال – 150،000 ریال مشخص می شود.

مخارج سرمایه ای:
همانطور که فرمول بالا نشان می دهد، هزینه های سرمایه ای چیزی است که به سرفصل دارایی در صورت وضعیت مالی(ترازنامه)بصورت خالص دارایی، اضافه می شود. وقتی شرکت سرمایه گذاری می کند اولاٌ باعث به روزرسانی تجهیزات موجود می شود ثانیاٌ خرید تجهیزات اضافی جدید، موجب می شود موجودی ماشین آلات و تجهیزات و اموال، در صورت وضعیت مالی(ترازنامه) افزایش پیدا کند.

تشخیص و اندازه گیری ماشین آلات، تجهیزات و اموال:
ماشین آلات و تجهیزات و اموال، در صورتی باید توسط یک شرکت شناسایی و در دفاتر ثبت شود که:
این احتمال وجود دارد که منافع اقتصادی آتی مرتبط با دارایی در مدت بیش از یک سال به واحد تجاری منتقل شود و بهای تمام شده دارایی را می توان محاسبه یا با اطمینان برآورد کرد.

هزینه های اولیه یک مورد ماشین آلات، تجهیزات و اموال، ممکن است شامل موارد زیر باشد:
• قیمت خرید، هرگونه عوارض وارداتی، مالیات غیر قابل استرداد، تخفیف فروش و تخفیف.
• هرگونه هزینه مستقیماً منتسب به رساندن دارایی به محل و شرایط لازم برای بهره برداری (مانند هزینه های نصب).
• ارزش تخمینی هزینه های برچیدن و حذف دارایی و بازگرداندن مکانی که در آن قرار دارد. این معمولا به عنوان کنارگذاری شناخته می شود.

تعمیرات و تعویض ماشین آلات، تجهیزات و اموال:
ماهیت دارایی های ماشین آلات و تجهیزات و اموال، این است که برخی از این دارایی ها باید مطابق برنامه ریزی تعمیرات یا موردی تعمیر شوند تا از خرابی تجهیزات جلوگیری شود و یا از فناوری پیچیده تری استفاده شود. به عنوان مثال، طبیعی است که شرکت ها در صورت لزوم کارخانه ها یا خودروهای قدیمی را با دارایی های جدید تعمیر و به روزرسانی یا جایگزین کنند.
قاعده کلی در حسابداری تعمیرات و تعویض ها این است که هزینه تعمیرات و نگهداری اگر اساسی و باعث افزایش عمر دارایی نشود هزینه می شود همچین در جایگزینی دارایی ها بعنوان دارایی ها ثبت و شناسایی می شوند. تعمیرات جزئی بعنوان هزینه ثبت می شوند. این فقط هزینه تعمیر یا نگهداری است. با این حال، جایگزینی ها کمی پیچیده تر هستند. برای جایگزینی ها، هزینه قدیمی دارایی از دفاتر شرکت حذف می شود و هزینه جایگزینی جدید ثبت/شناسایی می شود.

استهلاک ماشین آلات، تجهیزات و اموال:
استهلاک ارزش دارایی ها، تجهیزات و تجهیزات موجود در صورت وضعیت مالی(ترازنامه) را کاهش می دهد زیرا ارزش دارایی ها در طول زمان به دلیل فرسودگی و کاهش عمر مفید آنها کاهش می یابد. هزینه استهلاک برای کاهش ارزش خالص موجودی استفاده می شود و به عنوان هزینه به صورت سود و زیان جاری اضافه می شود.

راهکار مکانیزه ماشین آلات، تجهیزات و اموال:
سیستم اموال و دارایی های ثابت نرم افزار راهیار شرکت سپینا پیچیدگی محاسبات وقت گیر و تکراری استهلاک دارایی ها را آسان و مراحل صدور اسناد حسابداری را مطابق قوانین محاسبه و به صورت خودکار صادر می کند. نرم افزار دارایی های ثابت راهیار سپینا بر بستر اینترنت (wcf) اجرا می شود و سرعت گزارشگیری ها به هنگام می شوند و نیازهای سیستم حسابداری اطلاعات مدیریت نیز با وجود توزیع جغرافیایی سیستم ها مرتفع می شود.

سیستم اموال و دارایی های ثابت راهیار شرکت سپینا
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *