کانال توزیع چیست و چه اجزایی دارد؟

برای برقراری ارتباط بین محصول با مشتریان و توزیع آن بین مشتریان نهایی راه حل های مختلفی وجود دارد بر اساس گستره، نوع و تنوع کسب و کار خود، با نیاز واگذاری برخی از این مسئولیت ها از جمله توزیع کالا به اشخاص ثالث مواجه هستید برخی از ویژگی های محصول مانند زمان ارسال، اطلاعات تخصصی محصولات، واگذاری سیستم توزیع کالا را به واسطه ها در اولویت بالا قرار میدهد از طرفی استفاده از نرم افزارها مانند راهکار یکپارچه پخش راهیار گروه سپینا کمک بسیار زیادی در تسهیل کانال توزیع می کند.

کانال های توزیع

کانال توزیع چیست و چه اجزایی دارد؟

اصطلاح “کانال توزیع” به روش هایی اطلاق می شود که توسط یک شرکت برای ارائه محصولات یا خدمات خود به مصرف کننده نهایی استفاده می شود. اجزا شبکه از مشاغل واسطه مانند تولید کنندگان، عمده فروشان و خرده فروشان تشکیل می شود. انتخاب و نظارت بر کانال های توزیع یکی از اجزای کلیدی مدیریت می باشد.

تفاوت بین کانال های توزیع مستقیم و غیر مستقیم چیست؟

کانال های توزیع مستقیم آنهایی هستند که به تولید کننده یا ارائه دهنده خدمات اجازه می دهند مستقیماً با مشتری نهایی خود معامله کنند. به عنوان مثال، شرکتی که لباس تولید می کند و آنها را مستقیماً با استفاده از یک پلت فرم تجارت الکترونیک به مشتریان خود می فروشد، از یک کانال توزیع مستقیم استفاده می کند. در مقابل، اگر همان شرکت برای فروش محصولات خود به شبکه ای از عمده فروشان و خرده فروشان متکی باشد، از یک کانال توزیع غیرمستقیم استفاده می کند.

کانال توزیع

کانال های توزیع چگونه کار می کنند؟

کانال توزیع به طرق مختلف، به ابعاد مختلف، در مراحل مختلف، با قیمت های مختلف، در تحویل محصول از تولید کننده به مشتری مشارکت دارد. عملکرد کانال توزیع غیر مستقیم می تواند توسط یک یا چند واسطه انجام شود این بدان معناست که مقادیر زیادی از محصولات را به تولید کننده سفارش می دهند و سپس محصولات را به مشتریان نهایی می فروشند.

وظایف کانال های توزیع

یکی از وظایف اصلی کانال های توزیع داشتن راندمان بالای آنهاست. حمل و نقل و ذخیره سازی یکی دیگر از وظایف کانال های توزیع است که با حداکثر ظرفیت و با حداقل هزینه مورد استفاده قرار میگیرند. عمده‌فروشان و خرده‌فروشان کالا را از مکانی به مکان دیگر برای ذخیره‌سازی منتقل می‌کنند تا زمانی که تقاضا برای محصول وجود داشته باشد برای استفاده مصرف کننده نهائی به بازار عرضه کنند و واسطه‌ها معمولاً ارزش افزوده بیشتری را برای محصول ارائه می‌کنند، به عنوان مثال، تسهیلات بازگشت کالا، ارائه پشتیبانی مشتری و غیره.

 یک ارزش افزوده مشترک دیگر برای همه کانال های توزیع این است که همه آنها در خطر با سازنده شریک هستند. به همین دلیل است که تولیدکنندگان به فروش عمده و در مقادیر زیاد علاقه دارند، در حالی که خرده فروشان علاقه دارند که به دقت ارزیابی کنند که آیا یک محصول خاص قابل فروش می باشد یا خیر.

اعضای کانال توزیع ارتباط با مشتری نهایی را مدیریت می کنند و مسئولیت بخشی از تبلیغات به‌عهده اعضای کانال توزیع می باشد کانال های توزیع وظیفه ایجاد ارتباط دو طرفه از تولیدکننده به مشتری را بر عهده دارند. ما معمولاً بر یک جهت از آن رابطه تمرکز می کنیم – رساندن محصول از کارخانه به سبد مشتری.

با این حال، کانال توزیع سود، محصولات برای تعمیر و بازخورد مشتری را به سازنده باز می گرداند. خط‌مشی‌های عضو کانال توزیع باید بتواند بر تصمیم سازنده تأثیر بگذارد که آیا از آنها در کانال خود استفاده می‌کنند یا نه.

وظایف کانال های توزیع

انواع کانال توزیع

میزان و نقش اعضای کانال توزیع، سطح کانال توزیع را تعیین می کند. فیلیپ کاتلر تعریف کانال توزیع سطح صفر را ارائه کرد که در آن یک تولیدکننده مستقیماً به مشتریان می فروشد.اگر سازنده از یک توزیع کننده برای جذب مشتری استفاده کند، این یک کانال یک سطحی خواهد بود. و اگر آن توزیع کننده به یک خرده فروش بفروشد، این یک کانال توزیع دو سطحی خواهد بود.

سه نوع کانال توزیع شامل، عمده فروش، خرده فروش و فروش مستقیم به مصرف کننده هستند. عمده‌فروشان مشاغل واسطه‌ای هستند که مقادیر عمده محصول را از یک تولیدکننده خریداری می‌کنند و سپس آنها را به خرده‌فروشان یا – در برخی موارد – به خود مصرف‌کنندگان نهایی می‌فروشند. خرده فروشان عموماً مشتریان عمده فروشان هستند و خدمات مشتری را به مشتریان نهایی ارائه می دهند. در نهایت، فروش مستقیم به مصرف‌کننده زمانی اتفاق می‌افتد که تولیدکننده مستقیماً به مشتری نهایی بفروشد، مانند زمانی که فروش مستقیماً از طریق یک پلت فرم تجارت الکترونیک انجام می‌شود.

توزیع غیر مستقیم چیست و چگونه کار می کند؟

توزیع غیر مستقیم شامل اشخاص ثالث مانند انبارها، عمده فروشان و خرده فروشان می باشند. توزیع مستقیم به شرکت ها کنترل بیشتری بر کل فرآیند را می دهد. توزیع غیرمستقیم ممکن است به شرکت‌ها اجازه دهد تا بر کسب‌وکار اصلی خود تمرکز کنند و توزیع را به یک متخصص، برون سپاری کنند.

بازاریابی غیر مستقیم چیست و چگونه کار می کند؟

بازاریابی غیر مستقیم یک استراتژی است که در آن شما خود را در موقعیتی قرار می دهید که توسط سرنخ ها پیدا شوید. در نتیجه، به آنها اجازه دهید به جای اینکه مستقیماً با شما مرتبط شوند، از طریق واسطه ها با شما مرتبط شوند. به عنوان مثال، نوشتن یک پست در وبلاگ وب سایت خود. اینکه کدام سرنخ ها می توانند از طریق لینک های خارجی یا از طریق موتور جستجو پیدا شوند، نوعی بازاریابی غیر مستقیم است.

کانال های توزیع مستقیم

تفاوت بین کانال مستقیم و غیر مستقیم چیست؟

کانال ها به دو صورت مستقیم و غیر مستقیم تقسیم می شوند. یک کانال توزیع مستقیم توسط خود شرکت سازماندهی و مدیریت می شود و کانال دیگر توزیع غیرمستقیم که بیشتر یا تمام وظایف توزیع به واسطه ها متکی است به صورت توزیع عمده فروشی انجام می شود.
تولیدکنندگان در اصل مسئولیت ایجاد آمیخته بازاریابی عالی برای تولید خود را بر عهده دارند.تولید محصول باید به نیازها و انتظارات مشتری پاسخ دهد و برای مدیریت دقیق، قیمت باید به گونه ای باشد که برای خرید آن مقرون به صرفه باشد.

راهکار نرم افزاری کانال های پخش

با تشخیص کانال پخش که به صورت مستقیم یا غیرمستقیم باشد و یا شاید ترکیبی از هر دوتای آنها، نرم افزارهایی که امکان طراحی فرایندهای کسب کارها را متناسب با کانالهای توزیع داشته باشد بسیار مهم می باشد راهکارهای یکپارچه پخش راهیار انواع کانال های توزیع را کاملاً پاسخگو می باشد و ضمن برخورداری از بانک اطلاعاتی مناسب با حفظ امنیت بالا، توزیع جغرافیایی را با هر تعداد کاربر بر بستر اینترنت (wcf) پاسخگو می باشند و سطوح دسترسی کاربران کاملاً رعایت می شود و مدیران سازمان می توانند انواع گزارش های مدیریتی را در لحظه دریافت کنند.

کانال های پخش
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *