اهمیت کارپوشه سامانه مودیان مالیاتی برای مودیان

مودیان مالیاتی از طریق کارپوشه ای كه سازمان امور مالیاتی کشور به هر مؤدی مالیاتی اختصاص می دهد می توانند با سامانه مودیان مالیاتی ارتباط داشته و صورتحساب ها را به‌صورت الکترونیکی به این سامانه ارسال نمایند.

ابتدا باید فروشنده صورتحساب جدید را صادر و در سامانه مودیان به‌صورت الكترونیكی ارسال كند و خریدار به کارپوشه خود مراجعه و صورتحساب را پذیرش یا عدم پذیرش آن را اعلام نماید. از طرفی اگر صورتحساب ها طبق ضوابط و دستورالعمل های سازمان مالیاتی به سامانه مودیان ارسال شود، مؤدی مالیاتی نیازی به ارسال لیست معاملات ماده 169 ندارد و صورتحساب هایی كه در سامانه مالیاتی ارسال شده اند مبنای محاسبه مالیات ارزش افزوده قرار می گیرد و نیازی به رسیدگی توسط سازمان امور مالیاتی نمی باشد. در غیر این‌صورت نه تنها مؤدی مالیاتی مشمول بخشودگی های مالیاتی نمی گردد بلكه ضمن رسیدگی به اسناد و مدارک، مؤدی مشمول جرایم پیش بینی در قانون پایانه های فروشگاهی می شود و در صورتی‌كه مؤدی مالیاتی در سازمان مالیاتی ثبت نام نكرده باشد و کارپوشه اختصاصی نداشته باشد با مشكلات و جرایم مالیاتی مواجه می گردد.

كارپوشه سامانه مودیان مالیاتی

در این مقاله قصد داریم کارپوشه مالیاتی را به طور کامل توضیح دهیم و مشوق ها و جرایم مالیاتی را معرفی کنیم.

مراحل اختصاص کارپوشه مالیاتی

  1. به سایت my.tax.gov.ir مراجعه و در بخش داشبورد مدیریتی كلید عضویت و ایجاد کارپوشه را انتخاب كنید.
  2. سپس با ورود به كارپوشه از بخش عضویت، شناسه یكتای حافظه مالیاتی كه یک کد 6 کارکتری می باشد را دریافت كنید.
  3. در کارپوشه باید مشخصات ابزارهای پرداخت، شماره حساب های بانکی خود را معرفی كنید.
كارپوشه سامانه مودیان مالیاتی

البته ایجاد كارپوشه دارای مراحل دیگری می باشد مانند كلیدهای عمومی، اختصاصی و CSR كه مؤدی باید قبل از دریافت شناسه یكتای مالیاتی خود، آنها را دریافت كند. پیشنهاد می شود ویدیوهای آموزشی تولیدی كه در صفحه سامانه مؤدیان سپینا درج شده و كلیه مراحل در آن توضیح داده شده است را حتما ملاحظه نمایید. همچنین از طریق نرم افزار رایگان تولید امضای دیجیتال سامانه مؤدیان سپینا به راحتی می توانید کلیدها را تولید كنید و در زمان ارسال صورتحساب ها به سامانه مودیان از آنها استفاده كنید. مودیان مالیاتی حتماً باید شناسه یکتای مالیاتی داشته باشند که فقط در اختیار خودشان باشد و در زمان ارسال صورتحساب ها از این شناسه استفاده كنند.

نحوه ارسال صورتحساب ها به سامانه مودیان

كلیه اشخاص مكلفند صورتحساب های خود را به‌صورت الكترونیكی صادر و در سامانه مودیان به‌صورت الكترونیكی ارسال كنند. اگر صورتحساب ها در سامانه مالیاتی به‌طور صحیح صادر شده و ارسال شده باشند صورتحساب ها با وضعیت “موفق” در سامانه ثبت می شوند و اگر صورتحساب ها دارای خطایی باشند یا به عبارتی دیگر اطلاعاتی كه در صورتحساب آورده شده مغایر با دستورالعمل و ضوابط اعلامی سازمان مالیاتی باشد با عنوان “خطا دار” مشخص می شود كه مؤدی مالیاتی باید پس از رفع خطا مجدداً آن را به سامانه ارسال كند. لازم به ذكر می باشد كه صورتحساب های موفق تا 30 روز از تاریخ ارسال باید توسط خریدار مورد پذیرش قرار گیرد. در صورت عدم اقدام توسط خریدار این صورتحساب ها توسط سامانه مودیان تایید می شوند.
در مورد انواع صورتحساب ها در سامانه مودیان می توانید در مقاله سامانه مودیان چیست بیشتر بخوانید.

نحوه ارسال صورتحساب ها به سامانه مودیان می تواند به دو روش زیر انجام شود.

  1. روش مستقیم
    خرده فروشی‌ها و واحدهای صنفی که مستقیماً با مصرف کننده نهایی ارتباط دارند، علاوه بر عضویت در سامانه مودیان، موظف به استفاده از پایانه فروشگاهی می باشند. در این روش مؤدی مالیاتی از طریق دستگاه پایانه فروشگاهی كه در کارپوشه خود اطلاعات آن را معرفی كرده است، اقدام به ارسال صورتحساب ها می كند. اما بنا به هر دلیلی اگر از پایانه های فروشگاهی استفاده نكند می تواند از سایر سخت افزارها و نرم افزارها برای ارسال صورتحساب ها اقدام كند. در قانون پایانه های فروشگاهی ساختار و نحوه ارسال صورتحساب ها و اطلاعاتی كه در صورتحساب ها باید در آنها منظور شود آورده شده است و اگر نرم افزارهایی كه بتوانند این ضوابط و شرایط را رعایت كنند مانند نرم افزار سامانه مودیان راهیار(کسب و کارهای بزرگ) و نرم افزار سامانه مودیان پیشران(کسب و کارهای متوسط و کوچک) می توانند صورتحساب ها را به سامانه مودیان ارسال و مودیان مالیاتی از طریق کارپوشه، با سازمان امور مالیاتی در ارتباط دو طرفه باشند. در این روش چون صورتحساب ها به‌صورت مستقیم و از طریق شركت های معتمد ارسال نمی شود روش مستقیم گفته می شود.
شناسه یکتای مالیاتی
  • از مزایای این روش می شود به موارد زیر اشاره كرد:

    – صورتحساب ها بدون دخالت كاربر و به‌صورت سیستمی ارسال می شوند.
    – خطاهای كاربری از بین می رود.
    – اطلاعات محرمانه شركت حفظ می شود.
    – با توجه به ارسال اطلاعات در سیستم یكپارچه، سرعت ارسال بالا می باشد.
    – بازخورد وضعیت صورتحساب ها از كارپوشه در نرم افزار ثبت و قابل پیگیری می باشد.
    – زمان و پروسه پیگیری خطا با توجه به حذف شخص ثالث کاهش می یابد.
    – در هر لحظه ای كه مؤدی بخواهد می تواند اقدام به ارسال كند.
    – كلیدها و شناسه یكتای مالیاتی محرمانه و در اختیار خود مؤدی مالیاتی می باشد.
    – ارتباط با سایر سیستم های مؤدی در صورت ارسال اطلاعات به سامانه مودیان مانند اطلاعات بانكی امكان پذیر می باشد.

2. روش غیر مستقیم (از طریق شركت های معتمد)

استفاده از پایانه فروشگاهی برای مودیان مالیاتی که مستقیماً با مصرف کننده نهایی ارتباط ندارند، الزامی نیست؛ اما مودیان مزبور موظفند کلیه صورتحساب های خود را از طریق شرکتهای معتمد ارائه دهنده خدمات مالیاتی اقدام کنند و مودیان مالیاتی مکلفند کارمزد (تعرفه) استفاده از خدمات شرکتهای معتمد ارائه دهنده خدمات مالیاتی را پرداخت نمایند. لازم به ذكر است شركت های معتمد اشخاص حقوقی دارای پروانه هستند که حسب ضوابط و دستورالعمل های ابلاغی سازمان، نسبت به ارائه مشاوره و آموزش های لازم به مودیان، نصب و پشتیبانی تجهیزات مورد نیاز برای ارائه خدمات مالیاتی از قبیل خدمات مربوط به صدور صورتحساب الکترونیکی و سایر امور غیرحاکمیتی (به تشخیص سازمان) با سازمان همکاری می کنند. شرکت های معتمد سه نوع می باشند كه شركت های معتمد نوع یک فقط می توانند اقدام به ارسال صورتحساب ها را انجام دهند.

کارپوشه سامانه مودیان

جمع بندی:
همانطوری‌كه متوجه شدید کلیه مودیان مالیاتی مكلف هستند صورتحساب های خود را به‌صورت الكترونیكی صادر و به‌صورت الكترونیكی به سامانه مودیان ارسال كنند و خریداران و فروشندگان كه همان مودیان مالیاتی هستند باید به کارپوشه اختصاصی خود مراجعه كنند و اگر صورتحساب ها به سامانه ارسال نشود یا کم اظهاری یا بیش اظهاری یا کتمان در ارائه صورت حساب ها وجود داشته باشد یا در سامانه ثبت نام نكنند مؤدی مشمول جرائم مالیاتی می شود و نه تنها از سایر بخشودگی های مالیاتی نمی تواند استفاده كند بلكه اسناد و مدارک توسط سازمان مالیاتی مورد رسیدگی قرار می گیرد و اعتبار مالیاتی مؤدی پس از دادرسی مالیاتی مشخص می شود و مؤدی مالیاتی مکلف به ارائه گزارش مطابق ماده 169 می باشد. در صورتی كه اگر مؤدی مالیاتی کارپوشه را ایجاد و صورتحساب های خرید و فروش را در كارپوشه مطابق ضوابط سازمان مالیاتی كنترل كند می تواند از بخشودگی های مالیاتی بهره مند شود و سازمان مالیاتی عملكرد مؤدی را مطابق اطلاعات منظور شده در كارپوشه تایید می كند و رسیدگی انجام نمی دهد.
پیشنهاد می‌كنیم ماده 4، 8، 9، 22 و سایر مواد مرتبط با جرایم و بخشودگی قانون پایانه های فروشگاهی را در لینک intamedia.ir مطالعه كنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *